Μια ανάσα πριν τις εξετάσεις: οδηγός επιβίωσης για μαθητές και γονείς !

 Από  20/09/2019

 

Οι μέρες περνούν, το ημερολόγιο γράφει Μάιο , οι εξετάσεις πλησιάζουν.  Μαθητές και γονείς βρίσκονται μια ανάσα πριν την έναρξη των εξετάσεων και όπως πάντα σε εκείνο το σημείο ξεκινάει μια σειρά από αγωνιώδεις ερωτήσεις… Πόση ώρα πρέπει να διαβάσει ; Μήπως το παιδί αγχώνεται ; Πώς θα τα καταφέρει ; Η ύλη είναι πολύ μεγάλη, δεν θα προλάβει να τα μάθει όλα, επαναλήψεις θα κάνει;

Το σημαντικότερο στοιχείο είναι να αλλάξει το παιδί τρόπο σκέψης όσον αφορά τις εξετάσεις. Για να γίνει αυτό όμως χρειάζεται να αλλάξει πρώτα από όλα ο τρόπος σκέψης των ίδιων των γονιών. Ο γονιός μπορεί να γίνει σημαντικός βοηθός κατά τη διάρκεια των εξετάσεων, αλλά πρέπει να απομακρυνθεί από τη θέση του μεταδότη άγχους και συναισθηματικής φόρτισης. Τα παιδιά πρέπει να κατανοήσουν τη σημαντικότητα των σχολικών εξετάσεων και να μάθουν να διαχειρίζονται αυτές τις απαιτητικές σχολικές ημέρες. Υπάρχουν σημαντικά βήματα και συμβουλές που μπορούν να εξομαλύνουν και να βελτιώσουν το «γολγοθά» των εξετάσεων.

Προτάσεις για τα παιδιά:

– οργανώστε όσο μπορείτε καλύτερα την ύλη για διάβασμα  (μικρά σχεδιαγράμματα μπορούν να βοηθήσουν)

 κρατάτε σημειώσεις και επισημαίνετε με διαφορετικά στυλό/μαρκαδόρους, δημιουργήστε σύντομους πλαγιότιτλους για να διατηρείτε στη μνήμη σας τα σημαντικότερα στοιχεία

– διατυπώστε ερωτήσεις για κάθε ενότητα για να μπορείτε να οργανώσετε την επανάληψή σας

– αποφεύγετε να διαβάζετε με εξαντλητικούς ρυθμούς κατά τη διάρκεια των εξετάσεων, 2 ώρες συνεχόμενου διαβάσματος και η παρουσία ολιγόλεπτων διαλειμμάτων είναι ο καλύτερος χρονικός προγραμματισμούς. Αποφύγετε να μένετε ξύπνιοι μέχρι αργά

– διαβάστε αυτά που σας δυσκολεύουν λίγο πριν τις εξετάσεις και μην κουράζεστε με αυτά που ήδη ξέρετε καλά

– προτιμήστε να τρώτε τροφές που ενισχύουν την μνήμη όπως ξηροί καρποί, πρωτεϊνούχα φαγητά και πολλούς χυμούς , όπως επίσης μπορείτε ακόμα να ενισχύστε τη διατροφή σας με κάποιο συμπλήρωμα κατάλληλο για άτομα με υψηλές διανοητικές και πνευματικές απαιτήσεις όπως το Memo+ της PowerHealth. Μην ξεχνάτε να κοιμάστε καλά, να ξεκουράζεστε και να ασκήστε (βόλτα με ποδήλατο, περίπατος)

– σε περίπτωση άγχους και πανικού κατά τη διάρκεια των εξετάσεων σταματήστε τις αρνητικές σκέψεις (και κυριολεκτικά λέγοντας στον εαυτό σας σταμάτα ή stop) και αντικαταστήστε τις με θετικές, πάρτε βαθιές αναπνοές, σκεφτείτε κάποια όμορφη εικόνα (όπως διακοπές, αγαπημένο πρόσωπο) ή επαναλάβετε εσωτερικά κάποια λέξη ή φράση που σας ανακουφίζει

Προτάσεις για τους γονείς:

– προσπαθήστε να είστε όσο το δυνατό πιο ήρεμοι, εάν εσείς είστε ήρεμοι αυτό θα νιώθουν και τα παιδιά κοντά σας
– χρησιμοποιήστε και εσείς την τεχνική των αναπνοών για να σας βοηθά να αποφορτίζεστε
– εκτονωθείτε και εσείς με κάποιο τρόπο, όπως γυμναστική, περίπατο, συνάντηση με φίλους
– μην πιέζετε το παιδί να διαβάσει ή του το υπενθυμίζετε σε κάθε περίπτωση που το βλέπετε να κάθεται (και να μη διαβάζει), μην ξεχνάτε ότι το παιδί σας  ξέρει το ίδιο τους ρυθμούς του.

Πάντα να θυμάστε ότι οι εξετάσεις δεν είναι το εισιτήριο για επαγγελματική αποκατάσταση, αλλά ούτε και μοναδικός τρόπος επιβεβαίωσης των ικανοτήτων του παιδιού. Οι εξετάσεις αξιολογούν τις γνώσεις σε μεμονωμένα γνωστικά αντικείμενα καθώς και σε συγκεκριμένη χρονική στιγμή. Από τις σχολικές εξετάσεις τα παιδιά μπορούν να προσκομίσουν σημαντικά στοιχεία για τον τρόπο που μαθαίνουν καθώς και τις ικανότητές τους στους επιμέρους γνωστικούς τομείς. Και οι γονείς απ΄την άλλη, οφείλουν να παρατηρούν και να συνυπολογίζουν όλα τα δεδομένα που αναδεικνύονται από τις σχολικές εξετάσεις.

Το σημαντικότερο όμως είναι και οι δυο πλευρές να αντιληφθούν ότι οι εξετάσεις είναι απλά ένα μέρος της ζωής και της ενηλικίωσης και σίγουρα δεν είναι η αρχή και το τέλος.

Καλή επιτυχία σε όλους!

Φιλικά ,

 

AAEAAQAAAAAAAAKAAAAAJDJkZmE0YWQ5LTA3MDYtNDU0NC04ZTBjLTEzYmM1MWU1ZDYxMA        Μάρθα Ι. Ηλιοπούλου

Ειδική Παιδαγωγός/Φιλόλογος

M.A Special Education/ B.T.E.C Edexcel

 

Τι πιστεύετε εσείς;