×

Γνωριμία με τον Αυτισμό

 23/01/2023 1m, 36s

Τι είναι ο αυτισμός;

Ο αυτισμός αποτελεί μία αναπτυξιακή διαταραχή που ανήκει στο αυτιστικό φάσμα και οφείλεται σε δυσλειτουργία του εγκεφάλου. Τα συμπτώματα που εντοπίζονται διαφέρουν από άτομο σε άτομο, κυμαίνονται από ήπια έως σοβαρά και εντοπίζονται συνήθως πριν την ηλικία των τριών χρόνων του παιδιού (Γκονέλα, 2006).

 

Ποιες δυσκολίες εντοπίζονται κατά την ανάπτυξη ενός παιδιού με αυτισμό;

Όσον αφορά τα στάδια ανάπτυξης ενός παιδιού με αυτισμό διακρίνονται δυσκολίες στην κοινωνική αλληλεπίδραση, στην επικοινωνία και στην προσοχή/ανταπόκριση, κυρίως από τους 12 με 18 μήνες, καθώς τα σημάδια στη βρεφική ηλικία δεν είναι σαφή. Οι αδυναμίες που παρατηρούνται είναι οι εξής:

  • Καθυστέρηση ή πλήρης έλλειψη ανάπτυξης της ομιλούμενης γλώσσας
  • Συμπεριφορικά συμπτώματα (απάθεια – θυμός)
  • Έλλειψη φόβου για καταστάσεις πραγματικού κινδύνου και φοβία σε συνθήκες στις οποίες δεν απαιτείται
  • Ελλιπής βλεμματική επαφή, χειρονομίες, εκφράσεις προσώπου
  • Προβλήματα στη διατροφή
  • Επίμονη οπτική προσοχή σε ένα αντικείμενο και δυσκολία αποδέσμευσης από αυτό
  • Περιορισμένο ενδιαφέρον για παιχνίδι λόγω των σύνθετων νοητικών δεξιοτήτων που απαιτούνται
  • Δυσκολία στον συντονισμό κινήσεων και παλινδρόμηση (Βάρβογλη, 2007)

 

Πότε και από ποιον καθιερώθηκε η παγκόσμια ημέρα αυτισμού;

Η Παγκόσμια Ημέρα Αυτισμού, καθιερώθηκε το 2007 από τον ΟΗΕ και γιορτάζεται κάθε χρόνο στις 2 Απριλίου. Προτάθηκε από την εκπρόσωπο του Κατάρ στα Ηνωμένα Έθνη σύζυγο του Μεγαλειότατου Σεΐχη Hamad Bin Khalifa Al-Thani και υποστηρίχθηκε από όλα τα κράτη μέλη. Σκοπός της είναι να ενημερώσει την παγκόσμια κοινή γνώμη για τον αυτισμό και τα βήματα που πρέπει να γίνουν για την ομαλή ένταξη των αυτιστικών ατόμων στην κοινωνία (Γκονέλα, 2006).

Οι άνθρωποι χρειάζεται να αποδέχονται και να αγαπούν τα παιδιά με αυτισμό και όχι μόνο χαρίζοντάς τους όμορφες στιγμές διότι τα άτομα με αυτισμό υποφέρουν από τον τρόπο που τους φερόμαστε και όχι από τον ίδιο τον αυτισμό.

 

Βιβλιογραφία

  • Βάρβογλη, Λ. (2007). Η διάγνωση του αυτισμού. Πρακτικός οδηγός. Αθήνα: Κατανιώτη.
  • Γκονέλα, E. (2006). Αυτισμός, αίνιγμα και πραγματικότητα, από τη θεωρητική εκπαίδευση στην παρέμβαση. Αθήνα: Οδυσσέας.

Πηγή Άρθρου: My-book.gr

Η Μάρθα Ηλιοπούλου είναι ειδική παιδαγωγός. Φοίτησε στην Φιλοσοφική Σχολή Εθνικού και Καποδιστριακού Πανεπιστημίου Αθηνών – Τμήμα : Φιλοσοφίας – Παιδαγωγικής – Ψυχολογίας  ( παιδαγωγική κατεύθυνση). Έχει πραγματοποιήσει  μεταπτυχιακά προγράμματα στο Πανεπιστήμιο Πελοποννήσου και το Università degli Studi di Torino Dipartimento di Psicologia. Η εργασιακή της προϋπηρεσία αφορά ιδιωτικές και δημόσιες δομές παροχής υπηρεσιών ΕΑΕ, καθώς και διαφοροποιημένης μάθησης. Έχει εργαστεί με προγράμματα ΕΣΠΑ σε δημόσια σχολεία Ειδικής Αγωγής και Εκπαίδευσης, καθώς και στο Κέντρο Στήριξης Παιδιού και Οικογένειας των Παιδικών Χωριών SOS. Έχει εργαστεί ως Υπεύθυνη ειδική παιδαγωγός σε κέντρα αποκατάστασης αναπτυξιακών δυσκολιών στην Αθήνα καθώς και ως ειδική παιδαγωγός σε Κέντρο Πρώιμης Παρέμβασης Αναπτυξιακών Διαταραχών. Έχει δουλέψει ως συνοδός ένταξης σε Γενικά Σχολεία. Έχει προσφέρει εθελοντική εργασία στα SpecialOlympics εφαρμόζοντας ψυχοπαιδαγωγικό πρόγραμμα σε ενήλικες με Ν.Υ και αναπτυξιακές διαταραχές.  Από το 2015 είναι επιστημονικά υπεύθυνη για το δικό της Κέντρο Ειδικών Θεραπειών το «Κέντρο Αγωγής Παιδιού & Εφήβου «ΕΞΕΛΙΞΗ» στην Σπάρτη και στους Μολάους Λακωνίας.Είναι υπεύθυνη των εκδόσεων my-book.gr και μέλος της ομάδας σχεδιασμού επιστημονικού υλικού του ΙΕΠ.

Προτεινόμενα Άρθρα