×

Πρώτη μέρα στο σχολείο: Πως προετοιμάζονται παιδί & γονείς

 05/09/2023 4m, 57s

Επιστροφή στα σχολεία… Κάθε αλλαγή στη ζωή μάς ξεβολεύει και μας καλεί να προσαρμοστούμε ξανά σε μία νέα πραγματικότητα. Τι μας επιφυλάσσει άραγε αυτή η αλλαγή; Δεν ξέρουμε ακριβώς. Για αυτό, όσο μικρή κι αν είναι, μπορεί να συνοδεύεται από μία δόση φόβου κι ανησυχίας.

Μια τέτοια αλλαγή αποτελεί και η μετάβαση του παιδιού από τη ζωή στο σπίτι στη ζωή έξω από αυτό ή απλά η επιστροφή στο σχολείο μετά το καλοκαίρι. Η πρώτη μέρα στο σχολείο (παιδικός σταθμός, νηπιαγωγείο, δημοτικό) μπορεί να είναι πρόκληση, τόσο για το παιδί όσο και για τους γονείς. Ας δεχτούμε λοιπόν την πρόκληση κι ας δούμε τι μπορούμε να κάνουμε ώστε να είμαστε όλοι όσο γίνεται πιο προετοιμασμένοι, συνειδητοποιημένοι και, ποιος ξέρει; Ίσως και να απολαύσουμε αυτή τη μοναδική μετάβαση.

 

Επιστροφή στα σχολεία: Η σημασία της ρουτίνας στην καθημερινότητα

Το σχολείο ξεκινάει μετά από τις καλοκαιρινές διακοπές, όπου οι συνήθειες όλης της οικογένειας είναι διαφορετικές. Για αυτό, η επιστροφή στο σχολείο μετά το καλοκαίρι συμβαίνει σταδιακά. Πριν λοιπόν από το άνοιγμα των σχολείων – και όσο πιο νωρίς τόσο το καλύτερο – προσπαθούμε να δημιουργήσουμε μία ρουτίνα στο σπίτι, την οποία θα τηρούμε καθημερινά.

Η τήρηση ενός προγράμματος με σταθερή ώρα φαγητού, μπάνιου και κυρίως ύπνου, είναι πολύ σημαντική ώστε το παιδί να είναι ξεκούραστο, να μπορεί να ξυπνάει εύκολα το πρωί και να νιώθει ασφάλεια και σταθερότητα, παρά τις επερχόμενες αλλαγές.

 

Πρώτη μέρα στο σχολείο: Συζητάμε με το παιδί για αυτή την αλλαγή

Μιλάμε στο παιδί για το καινούριο του σχολείο, τον δάσκαλο ή τη δασκάλα του, τα άλλα παιδιά που θα γνωρίσει αλλά και τις γνώσεις που θα αποκτήσει. Προσπαθούμε να μην τα παρουσιάσουμε όλα ρόδινα, παρά να του δώσουμε κάποια αντικειμενικά στοιχεία που θα το βοηθήσουν να δημιουργήσει μια πρώτη εικόνα γι’ αυτό που θα ακολουθήσει.

Ασφαλώς, εστιάζουμε σε όμορφα στοιχεία, χωρίς όμως να δείχνουμε υπέρμετρο ενθουσιασμό. Θέλουμε να δημιουργήσουμε ένα θετικό κλίμα κι όχι να παρουσιάσουμε κάτι εξαιρετικό στο παιδί που στη συνέχεια, με τη δική του εμπειρία, θα το διαψεύσει και θα απογοητευτεί. Πχ. Το σχολείο σου έχει μια μεγάλη αυλή, η τάξη σου είναι πολύ φωτεινή γιατί έχει πέντε παράθυρα και τη δασκάλα σου τη λένε Ελένη, έχει κόκκινα μαλλιά κι ένα όμορφο χαμόγελο.

Είναι επίσης πολύ σημαντικό να μη «φορτώσουμε» το παιδί με πληροφορίες. Ξέρει ότι θα πάει σχολείο κι αυτό είναι κάτι που απασχολεί και το ίδιο. Για αυτό τον λόγο, ακούμε τι έχει να μας πει και το αφήνουμε να εκφράσει ελευθέρα τις σκέψεις, τις απορίες και τους προβληματισμούς του. Το αφήνουμε να καθοδηγεί τις συζητήσεις και δεν ξεχνάμε πως ο ρόλος μας είναι να το καθησυχάσουμε.

Ένα βιβλίο σχετικά με την πρώτη μέρα στο σχολείο θα μπορούσε να διευκολύνει μια συζήτηση αλλά και να δώσει λύσεις σε ζητήματα που απασχολούν το παιδί αλλά δεν μπορεί να τα εκφράσει. Επίσης, δικές μας ιστορίες από το σχολείο, αληθινές ή και όχι, μπορούν να βοηθήσουν το παιδί κατά τον ίδιο τρόπο.

Στα παιδιά αρέσει να ακούν ιστορίες από τη παιδική ηλικία ανθρώπων που αγαπούν. Νιώθουν ότι δεν είναι μόνα και τα μηνύματα γίνονται πιο ξεκάθαρα. Πχ. Όταν ήμουν στο νηπιαγωγείο, ντρεπόμουν να πω στη δασκάλα μου ότι ήθελα να πάω στη τουαλέτα και αυτό για ώρα με έκανε να νιώθω πολύ άσχημα. Τελικά, αποφάσισα να της μιλήσω και εκείνη με το ζεστό της χαμόγελο με συνόδευσε στην τουαλέτα. Από τότε δεν ντράπηκα ποτέ ξανά να ζητήσω ό,τι χρειαζόμουν.

 

Κάνουμε μαζί μία επίσκεψη στον χώρο πριν το άνοιγμα των σχολείων

Αν υπάρχει η δυνατότητα, ήδη πριν το καλοκαίρι, θα ήταν πολύ καλή μια επίσκεψη στο σχολείο και η γνωριμία με τη δασκάλα ή τον δάσκαλο. Το παιδί μπορεί έτσι να δει από κοντά όλους τους χώρους στους οποίους θα περνάει καθημερινά χρόνο και να γνωρίσει από κοντά τον ενήλικα, που θα έχει τόσο σημαντική θέση στη ζωή του τους επόμενους μήνες.

Έτσι, η εικόνα της πραγματικότητας θα αποκτήσει περισσότερα στοιχεία, κάτι που θα καθησυχάσει το παιδί και θα το βοηθήσει να ξεκινήσει τη σχολική χρονιά με περισσότερη ασφάλεια και σιγουριά.

 

Πρώτη μέρα στο σχολείο: Ο αποχωρισμός

Πιο δύσκολος για το παιδί ή για τον γονέα; Στην πόρτα του σχολείου το παιδί μπορεί να κλάψει, να μη θέλει να μπει στην τάξη, να είναι νευρικό ή και τίποτα από αυτά. Σε κάθε περίπτωση, ο γονέας οφείλει να δείχνει ήρεμος, αποφασιστικός και σίγουρος ότι αυτό που πρόκειται να γίνει, είναι το καλύτερο που μπορεί να γίνει.

Αφήνουμε το παιδί να μπει στην τάξη χωρίς να το ακολουθήσουμε. Έτσι, του δείχνουμε ότι ο χώρος αυτός είναι δικός του κι ότι εμπιστευόμαστε πως μπορεί να παραμείνει σε αυτόν χωρίς εμάς. Δε μας χρειάζεται. Εξηγούμε πως κι εμείς πρέπει να πάμε στη δουλεία μας ή σε άλλες υποχρεώσεις και πως θα επιστρέψουμε να το πάρουμε μία συγκεκριμένη ώρα, στην οποία θα πρέπει να είμαστε απόλυτα συνεπείς. Με χαμόγελο και μια σύντομη αγκαλιά, του ευχόμαστε να έχει μια όμορφη μέρα και φεύγουμε από το σχολείο.

 

Επιστροφή στο σπίτι μετά το σχολείο

Υποδεχόμαστε το παιδί με χαρά και δείχνουμε ενδιαφέρον για την ημέρα του. Το ακούμε με προσοχή κι αν δεν έχει πολλά να μας πει, μπορούμε να του κάνουμε συγκεκριμένες, ξεκάθαρες ερωτήσεις που τους αντιστοιχεί μια σύντομη απάντηση. Τα περισσότερα παιδιά δε μιλούν για τη μέρα τους, όταν τα ρωτάμε. Αυτό όμως δεν είναι ανησυχητικό. Πολλές φορές μας αφηγούνται ιστορίες όταν χαλαρώσουν, όταν κάνουν μπάνιο ή στο κρεβάτι τους πριν κοιμηθούν. Σημασία έχει να δείχνουμε πάντα ενδιαφέρον, να τα βοηθάμε να βρουν λύσεις και να καθησυχάζουμε τις ανησυχίες τους.

Είναι φυσικό να επηρεαζόμαστε από τις δικές μας σχολικές εμπειρίες, που αν ήταν αρνητικές ίσως η αγωνία μας να είναι μεγαλύτερη. Ας μην ξεχνάμε πως αλλιώς ήταν το σχολείο παλιά, αλλιώς είναι το σχολείο σήμερα. Σημασία έχει ότι το παιδί ετοιμάζεται να περάσει σ’ ένα άλλο επίπεδο ανεξαρτησίας και σε αυτή τη μετάβαση οφείλουμε να σταθούμε δίπλα του με αγάπη, σταθερότητα, και σεβασμό στη δική του μοναδική ζωή.

Είμαστε δίπλα του, υποστηρικτές σε αυτό το νέο ξεκίνημα! Καλή σχολική χρονιά!

Η Χάρις Κούσουλα είναι παιδαγωγός, εξειδικευμένη στη Μοντεσσοριανή προσέγγιση (ΑΜΙ, 3-6). Έχει ολοκληρώσει μεταπτυχιακές σπουδές στη Γλωσσολογία και την Εφαρμοσμένη Σχολική Ψυχολογία, στο Βέλγιο και την Ελλάδα. Έχει πολυετή διδακτική εμπειρία που καλύπτει ένα ευρύ φάσμα μαθητών, διαφόρων ηλικιών και εθνικοτήτων, καθώς και διδακτική εμπειρία σε Μοντεσσοριανές τάξεις.

Είναι η ιδρύτρια του AMADOU, ενός παιδαγωγικού χώρου που στόχο έχει την προετοιμασία και την εμψύχωση παιδιών που ξεκινούν το σχολείο ώστε, από την αρχή, να αποκτήσουν τα εργαλεία και τις μεθόδους που χρειάζονται προκειμένου να απολαμβάνουν τη μάθηση νοιώθοντας ικανά, χαρούμενα και ανεξάρτητα.

Προτεινόμενα Άρθρα